Tuesday, January 13, 2009

Seminar Perubatan Sukan - Futsal

Sesi pertama Liga AF4B telah bermula secara rasminya pada Ahad, 11 Januari 2009. Sebanyak 12 pasukan lelaki dan 6 pasukan wanita telah memulakan persaingan untuk merebut kejuaraan Liga AF4B yang pertama kali diperkenalkan di negara ini.

Konsep Liga akademi ini yang uniknya menawarkan segenap aspek untuk melengkapkan diri sebagai seorang pemain futsal yang berkualiti... ujian saringan kesihatan dan kecergasan yang lengkap, latihan yang konsisten oleh coach futsal yang diiktiraf FAM, latihan kecergasan dan kekuatan otot, bengkel teori teknikal/taktikal dari pegawai/doktor diiktiraf dan banyak lagi.

Seminar pada Ahad lalu telah membincangkan mengenai komposisi badan sebagai seorang pemain futsal... ujian komposisi badan telah dijalankan untuk menentukan tahap lemak, air, basal metabolic rate (BMR), berat yang perlu dikurang/ditambah untuk menjadi seorang pemain futsal yang mantap!

Selain itu juga, seminar turut membincangkan konsep latihan fizikal yang ideal untuk mengekalkan stamina, kelajuan dan lain-lain yang diperlukan oleh seorang pemain.

Dan kecederaan biasa dalam permainan futsal merupakan topik hangat pada hari itu, yang mana ramai pelatih mengambil peluang untuk bertanya soalan kepada doktor yang hadir mengenai kaedah-kaedah rawatan dan tips-tips untuk mengelakkan kecederaan dari berulang.

Slot seminar pada petang itu diakhiri dengan taklimat undang-undang dan peraturan standard futsal terkini daripada FIFA dan FAM serta pertunjukan video permainan daripada pasukan-pasukan futsal dalam dan luar negara.

Wajah -wajah ceria pelatih-pelatih AF4B boleh dilihat di bawah :










No comments: